Deze schepen waren in Groningen in 2023.

De Nicolaas Mulerius, van de studentenzeilvereniging Mayday, werd in 1906 gebouwd in opdracht van Sake Hoogeveen. Bij de aanschaf in 2002 heeft Mayday het schip omgedoopt als eerbetoon aan de tweede hoogleraar en vierde rector magnificus van de Rijksuniversiteit Groningen; Nicolaus Mulerius. Zijn affiniteit met de zeevaartkunde maakt dat het vlaggenschip van de RuG zijn naam draagt. Tegenwoordig wordt er actief op de Nico getraind, waarbij leden de kans krijgen om zelf schipper te worden. Elk jaar vaart de Nico een aantal wedstrijden, zoals het Beurtveer, de Klipperrace, en de Brandarisrace. Een hele nette prestatie voor een club studenten!

De Nr.4 is in 1895 gebouwd als veerboot voor de Noord-Zuidhollandsche tramwegmaatschappij. In 1945 is het schip met 6 meter ingekort en voorzien van dieselmotor, het schip ging vanaf dat moment verder door het leven als sleepboot. De huidige afmetingen zijn: L 18,20M  B 4,20M diepgang 1,85M. Het schip is voorzien van een 6 cilinder cummings dieselmotor met een vermogen van 257 pk. De Nr.4 doet voor de 3de keer mee aan  WinterWelVaart

De Willem Jacob is gebouwd in 1889 voor het vervoer van stenen over de Rijn. Het is een snelle klipper die eerst onder zeil en later met motor tot in de jaren 80 als vrachtschip heeft gevaren. Daarna is het schip opgeknapt en is er weer een mast met tuigage opgekomen. Vanaf 2002 is Tsjerk Hesling Hoekstra eigenaar en hij heeft het schip grondig onder handen genomen. Er is veel vernieuwd maar bovendeks vind je nog vele authentieke details. Tegenwoordig is het mogelijk om met 39 personen een dagtocht te maken en/of met maximaal 22 mensen aan boord in stapelbedjes slapen.  in de andere helft kun je aan tafels zitten en/of je warmen bij de open haard. In de zomer wordt er op de Waddenzee gevaren vanaf Lauwersoog maar ook op het Lauwersmeer en het Reitdiep. In de winter ligt de Willem Jacob in de Oosterhaven in Groningen en wordt het schip verhuurd als overnachtingsplek voor grotere groepen.

De Gebroeders Luden is de voormalige zelfrichtende reddingboot van de KNRM op Lauwersoog. Zij heeft dienst gedaan van 1965 tot 1996 en heeft daarna nog 10 jaar gevaren op IJsland. Vanaf 2006 is zij weer terug op Lauwersoog en in het bezit van een Stichting. Met de Luden worden rondvaarten op het Wad en Lauwersmeer verzorgd. Het schip kan individueel worden geboekt maar ook met groepen van max 12 personen. Er is een sterke binding met de KNRM in verband met oefeningen en publieksevenementen. De Gebroeders Luden is varend erfgoed - in originele staat - en 20,4 meter lang, 4,4 meter breed en steekt 1.4 meter. Zij wordt aangedreven door twee originele Kromhout motoren van 140 pk elk. De ligplaats is de buitenhaven van Lauwersoog.

De Beppe Baukje, gespecialiseerd in varen door Groningen, is een Groninger platte bol met een bijzondere geschiedenis. Het vrachtschip werd in 1905 gebouwd in Veendam en is in 2006 omgebouwd tot een prachtig passagiersschip. Sindsdien vaart het schip door grote delen van Groningen en delen van Friesland en Drenthe. Het schip is speciaal ontworpen voor de wateren van Groningen, waardoor unieke en verborgen plekjes bereikt kunnen worden.  Voor de vierde keer vaart Beppe nu mee met winterwelvaart Groningen, samen met de Emma  en Groningsveer verzorgen we tijdens WinterWelVaart korte rondvaartjes.

PW17/Emma werd in 1922 gebouwd op Groninger scheepswerf Gideon in opdracht van Provinciale Waterstaat Groningen. Dat verklaart ook de afkorting PW (Provinciale Waterstaat) in haar officiële naam. Na haar trouwe dienst aan de Provincie werd het schip in 2010 verkocht aan Museum aan de A (toen nog het Noordelijk Scheepvaartmuseum). En een jaar later kon ze de eerste museumbezoekers verwelkomen. Sindsdien kun je op de Emma allerlei tochten in Groningen en omgeving maken. Heel populair is de Hunzedalvaart, een tocht vanuit de stad Groningen over de oude rivier de Hunze naar het Zuidlaardermeer. Het oude directievaartuig is ook aanwezig bij diverse evenementen als  de Swim Challenge, de Stoomdagen in Stadskanaal, de Groninger Museumnacht, en ook in de stad: de intocht van Sinterklaas en natuurlijk WinterWelvaart. Samen met de Beppe Baukje en Groningsveer verzorgen we tijdens WinterWelVaart korte rondvaartjes langs de historische schepen.

Groningsveer
Met Groningsveer kun je diverse mooie vaartochten in en rondom Groningen maken. Dit kan met de Waterlijn, een tuindersvlet geschikt om met twaalf gasten de diepen (Groningse grachten) te bevaren. De Waterlijn wordt voortgestuwd door een stille viertakt buitenboordmotor, waardoor er geen geluidoverlast is voor gasten en omgeving. Het is ook mogelijk om voor de langere tochten, buiten de stad om, te varen op de Anne Hinne. Een Hasselter Aak uit 1917, een platbodem van 17,50 meter lang. Het is een voormalig vrachtschip dat in haar werkzame leven voornamelijk in de Friese wateren heeft gevaren. Nu is het de woonboot van de schipper waarmee hij zelf lange vaartochten door heel Nederland maakt.  Stap tijdens WinterWelVaart aan boord van De Waterlijn van schipper Tonny Horst. Hij maakt tijdens WinterWelVaart, net als de Emma en Beppe Baukje, korte vaartochtjes langs de schepen. 

De Klipper Jade is gebouwd in 1913 te Zwartsluis als zeilend vrachtschip. De vracht bestond uit veevoer vanuit Wolvega naar Amsterdam en Rotterdam. Het schip is in de jaren zeventig van de vorige eeuw omgebouwd tot woonschip en daarna tot charterschip. Het schip heeft een lengte van 26 meter en is 5.80 meter breed. Vanaf eind 2008 zijn Appie en Konnie de trotse eigenaren. Naast hun werk varen zij met heel veel plezier met gasten op het Lauwersmeer en het Wad. De Jade wordt verhuurd voor een dagtocht of een heel weekend tot maximaal 12 personen. In het vaarseizoen ligt het schip in Zoutkamp en in de winterperiode afwisselend in Groningen en Zoutkamp. De Jade doet mee met WinterWelvaart sinds 2012.

De Nova Cura (1905) zeilde tot de oorlogsjaren gebakken stenen over de Nederlandse rivieren en werkte zo mee aan de groei van de grote steden in Nederland.  Ze werd tot zinken gebracht in de Tweede Wereldoorlog, kwam weer boven water en werd voor allerlei bestemmingen gebruikt. 

Nu vervoert ze vakantiegangers die het Waddengebied van dichtbij willen ervaren. Eigenaren Paul en Judith organiseren vijfdaagse vakanties tussen mei en oktober. Er zijn reizen voor volwassenen, gezinnen en yogaliefhebbers. Komend voorjaar gaat de Nova Cura ook in Zeeland varen. Buiten het vaarseizoen is Groningen haar thuishaven is het schip te huur voor weekendgroepen. Paul en Judith wonen ook op hun mooie schip en heten je graag welkom tijdens Winter Welvaart. 

De VereenigingIII is een privéschip, bewoond door de eigenaren Arco en Karin. Zij verzorgen historische vaartochten vanuit Meppel. Het schip is ook beschikbaar voor jubilea, productpresentaties, dagpassagiers, etc. 

De VereenigingIII ligt elk jaar een tijdje aan de Hoge der A, maar is dit jaar voor het eerst bij WinterWelvaart.

De Mars
Gronings historisch en cultureel erfgoed -Welkom aan boord van de prachtige Tweemaster Mars, een traditioneel zeilschip dat al 25 jaar in de winterperiode in de stad Groningen ligt afgemeerd tussen de oude pakhuizen in de Hoge der A. De Mars is een authentiek Groninger schip gebouwd in Stadskanaal in 1918. Het schip vertegenwoordigt niet alleen een stuk maritiem erfgoed, maar heeft ook een rijke geschiedenis, waaronder een indrukwekkende bijdrage aan de evacuatie van Duinkerke. Jan Velthuis en Riny Bus, beide kunstenaars, hebben de Mars met veel liefde 25 jaar geleden verbouwd en organiseren al meer dan 35 jaar schildervakanties en zeilreizen op het Wad.  Speciaal tijdens Winterwelvaart is er zoals vanouds open schip, muziek en in de hutten een expositie van de aquarellen van Jan Velthuis en Riny Bus en bevriende collega-kunstenaars.

Tijdens het vaarseizoen maakt de Mars zeilreizen vanuit Harlingen naar de Waddenzee & het Ijsselmeer met groepen t/m 34 personen die het schip kunnen huren met bemanning. Daarnaast zijn er ook een aantal meezeilreizen waar je alleen of met een klein groepje kunt inschepen, o.a. tijdens evenementen (Oerol, Into the Great Wide Open & Eurosonic-Noorderslag) en daarnaast een aantal zomerzeilweekenden en schildervakanties naar de eilanden. Of je nu een liefhebber bent van kunst, muziek, avontuur of gewoonweg van het water, de Mars heeft voor iedereen iets te bieden. We kijken ernaar uit je aan boord te verwelkomen!

Freja
Dit varend woonschip is een Groninger Steilsteven van 27,00 m. Het schip  heeft geen vaste ligplek en ligt nu tijdelijk in Hoogkerk.
D
eze steilsteven gleed in 1922 van de werf te Hoogezand, toen onder de naam Risico. Gelukkig heeft het schip lang kunnen blijven zeilen, en is veel bewaard gebleven. In de vloot werden vele mastdekken opgeofferd om nog meer vracht mee te kunnen nemen. In  1968 ging ze uit de vaart. Na die tijd is er nog drie keer van eigenaar gewisseld en is het schip deels ingetimmerd tot woonschip. De vierde eigenaar is Freek, hij kocht de Freja rond 1988 in Zwolle.  Zij hebben er samen voor gezorgd dat het schip goed leefbaar is. Tot 2000 zat er geen motor in het schip. Het plaatsen daarvan was  een hele ingreep maar maakte het verplaatsen wel een stuk makkelijker. De huidige eigenaars,  Douwe en Meiga, werden op slag verliefd op de mooiste steilsteven van Nederland en hebben het schip gekocht. Ze hopen nog lang voor het schip te mogen zorgen!
Het is de eerste keer dat de Freja meedoet aan WinterWelVaart.

Pelikaan
De Pelikaan is gebouwd in 1914 en heeft een rijke historie als vrachtklipper. Zo heeft ze tijdens de watersnoodramp in 53 Zeeuwse drenkelingen gered. Begin jaren 90 was het een timmerwerkplaats. Sinds 2001 is ze weer getuigd als tweemast zeilklipper, geschikt voor het vervoer van  32 passagiers over Wad en IJsselmeer. Ze vaart vanuit Harlingen van eind maart tot begin november. 

De Nomadisch
Een zg. luxemotor, gebouwd in 1928 te Martenshoek in opdracht van schipper Jan Veldman. Ze is nog uitgerust met de oorspronkelijk ingebouwde Nering-Bögel gloeikopmotor van 50 pk. 
Ze is als varend monument opgenomen in het register "Varend Erfgoed" van het RVEN. De afmetingen zijn: lengte 27,30 m, breedte 5,08 m. De ligplaats is de haven van Sappemeer. In het laadruim is plaats voor publieksactiviteiten; het beschikbare vloeroppervlak is 14,50 x 4,50 meter. De toegang tot het laadruim is aan stuurboordzijde. Het schip is niet ingericht voor de vaart met passagiers.

Cinclus
Van harte welkom aan boord! Hiermee begroeten we al 33 jaar de mensen, die met ons het leven op het water gaan delen. Eerst op de tweemastklipper Anna uit 1895 (24 pers.), zeilend op Waddenzee en IJsselmeer, daarna met het klipperjacht Safier (12 pers.) naar Noorwegen, Zweden en Denemarken. Samen zeilen hijsen, die wijde deinende zee ervaren, een koers uitzetten, onbekende havens en eilandjes aandoen, door de fjorden zeilen. Een intensieve, fantastische tijd. Toen de grijze haren verschenen werd het tijd het roer om te gooien. De Cinclus (8 pers. 4 hutten met eigen badkamer), een luxe motor naar eigen ontwerp, werd op dezelfde werf als de Safier gebouwd in Woudbloem. Hiermee begon een ander leven op de binnenwateren in Nederland, België en Frankrijk. Geen knopen meer, maar kilometers. Geen eb en vloed, maar stromend rivierwater. Het tempo wordt nu bepaald door het toerental van de John Deere.

Wat blijft zijn verrassende ervaringen en ontmoetingen.

Ekko Prins en Sasja van Brink

Spes Mea
De Spes Mea is een tjalk waarmee hoofdzakelijk groepsreizen gedaan worden op de Waddenzee en het IJsselmeer. Deze boot kan men huren voor een onvergetelijke zeiltocht naar bijv. de eilanden van Friesland, waarbij zeilervaring niet nodig is. 

Verwondering
In 1894 liet Willem Warre te Waspik een zeilend vrachtschip bouwen. Zijn houten aak was beschadigd door het ijs, en het nieuwe schip werd van ijzer. Hij noemde het schip Anna Maria. Naar de vrouw met wie hij getrouwd was. In 1977 kocht theatermaker Just Vink het schip met de bedoeling er een podium op te beginnen. Hij doopte het schip ‘Verwondering’. Het schip kwam naar Groningen en werd daar verbouwd tot een varend theater. De eerste voorstelling aan boord was het Oudejaarscabaret 1980, door bewoners van de Noorderhaven. in 1982 vond de eerste voorstelling plaats van Theater te Water. Met dit gezelschap aan boord voer het schip vijfendertig jaar rond. Door Groningen, Drenthe en Friesland, maar ook over de Waddenzee, en over het IJsselmeer naar Amsterdam en Rotterdam. 122.564 bezoekers zijn in die tijd over de loopplank gekomen. Maar het kunnen er nog veel meer worden. Als Podium Verwondering is het schip aan een derde leven begonnen. Er is gestart met een ruime programmering van kleinschalige voorstellingen. Voorlopig eens in de maand, daarna twee keer per maand en wie weet ooit iedere week meerdere optredens. Het succes van Theater te Water was te danken aan een trouw publiek en bevlogen spelers en vrijwilligers. Podium Verwondering hoopt even bevlogen artiesten en een even trouw publiek te trekken.

Familietrouw
Het museumschip de Familietrouw is het oudste, nog in originele staat verkerende schip in de provincie Groningen en nog helemaal ‘zeilwaardig’. Deze spitse praam is gebouwd in 1894 bij scheepswerf Ten Horn in Veendam. Later voorzien van een 1 cilinder Deutz motor met zijschroef, de zgn “lamme arm”. Het schip werd in 1994 door de fam. Van der Ploeg geschonken aan het Veenkoloniaal Museum. Voorwaarde was dat het schip in zijn originele staat behouden zou blijven. Een enthousiaste groep vrijwilligers draagt hier nu zorg voor en geeft educatieve informatie over “het leven aan boord 100 jaar geleden”, van dit schip.

Jantje
De "JANTJE"  werd in 1930 gelanceerd als trawler "Ennie en Appie". Tot 1969 was ze actief in de visserij, voordat ze in 1977 voor het eerst werd herbouwd tot een passagiersschip. Het werd geplaatst op een zeer indrukwekkend traditioneel tuigage. Dat is de reden waarom de "JANTJE" nog steeds een echte pracht vertegenwoordigt met zeilen ingesteld. Vooral de vierkante zeilen, die tegenwoordig niet meer te zien zijn, doen denken aan de tijd van de ontdekkingsreizigers.

De "JANTJE" is het "goedmoedige schip" van de vloot. Dit is niet in de laatste plaats de verantwoordelijkheid van de goed geplaatste bemanning, die u graag helpen met de zeilmanoeuvres. Tijdens WinterWelVaart kunnen kleine en grote moedige gasten op de mast klimmen om het A-kwartier van boven te bekijken. 

Catharina Anna